فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۶۵۰۰

چه عواملی مانع رشد بازی‌های کلیکی خواهد شد؟

چه عواملی مانع رشد بازی‌های کلیکی خواهد شد؟

در سال 2024 و با روی کار آمدن مینی‌اپ‌های تلگرامی فعال در حوزه بازی‌های Tap To Earn یا همان بازی‌های کلیکی که کاربر در ازای ضربه زدن بر روی اسکرین و صفحه گوشی، امتیاز کسب می‌کرد، بر تعداد بازی‌های کلیکی افزوده شده است.

به گزارش تجارت نیوز،

شاید موفق‌ترین نمونه بازی کلیکی را بتوان نات کوین معرفی کرد که با ایردراپ خود بسیاری از کاربران را به سمت بازی‌هایی همچون همستر کامبت، تپ سواپ و ایکس امپایر کشاند. اگر در اردیبهشت ماه درباره بازی‌های کلیکی در ایران سوال می‌کردید، با توجه به تجربه موفق ایردراپ نات کوین، قطعاً تمامی نظرات درباره چنین بازی‌هایی مثبت بود؛ اما حالا با وجود ایردراپ‌های ناموفق همستر کامبت و قیمت حداقلی ایکس امپایر شاید نتوان با جدیت درباره نظرات مثبت کاربران نسبت به بازی‌های کلیکی سخن گفت! این که بازی‌های کلیکی در آینده چه جایگاهی خواهند داشت، بستگی به توانایی آن‌ها در رفع موانع موجود دارد. با ما همراه باشید تا موانع موجود بر سر راه رشد بازی‌های کلیکی را مورد بررسی قرار دهیم.

مروری بر مفهوم بازی‌های کلیکی

بازی‌های Tap to earn در اصل نوعی بازی‌های بلاکچینی هستند که بازیکنان با ضربه زدن بر روی صفحه گوشی خود می‌توانند پاداشی از جنس ارز دیجیتال به دست آورند؛ دقیقاً مشابه آنچه که در بازی تلگرامی بلوم (Blum) وجود دارد و حالا در آن می‌توان با ضربه زدن بر روی صفحه هم امتیاز بلوم و هم ارز داگز دریافت کرد. اصولاً اگر بخواهیم واقع‌نگرانه رشد بازی‌های کلیکی را مورد ارزیابی قرار دهیم، مطمئناً ورود چنین بازی‌هایی به تلگرام نقطه اوج تاریخی آن‌ها خواهد بود. در واقع مینی اپ‌های تلگرامی سطح تعامل کاربران با بازی‌های کلیکی را بسیار بالا بردند، به گونه‌ای که در بازی همستر کامبت شاهد 200 میلیون کاربر فعال بودیم که خود به نوعی رکورد شکنی در تعداد کاربران بازی‌های کلیکی است و تا به الان هیچ بازی کلیکی دیگر نتوانسته است به گرد پای همستر کامبت در تعداد کاربران فعال برسد.

شاید به جرئت بتوان گفت که خط داستانی ساده و عدم نیاز به مهارت خاص در انجام بازی‌های کلیکی علت اصلی محبوبیت این بازی‌ها بود؛ بویژه آن که نات کوین به خوبی نشان داده بود که با انجام کلیک ساده نیز می‌توان درآمد بسیار خوبی به جیب زد! البته در این میان نباید این نکته را از یاد برد که بازی‌های کلیکی در عین سادگی فاقد عمق هستند و اصولاً برنامه خاصی برای حفظ علاقه کاربران در طولانی مدت ندارند! به نظر کارشناسان صرافی کیف پول من، موفقیت بازی‌های کلیکی بیش از هر چیزی در گرو ایجاد نوآوری در کنار حفظ پایداری اقتصادی است و اگر پروژه‌ای در یکی از این دو عامل یاد شده نقصی داشته باشد، مطمئناً با شکست مواجه خواهد شد!

موانع رشد بازی‌های کلیکی

گفته شد که در سال 2024 بازی‌های کلیکی بسیار ترند شدند و تحقیقات میدانی نشان داده که با وجود تجربیات تلخ اخیر و ایردراپ‌های تلگرامی پس از نات کوین و داگز، کاربران همچنان نسبت به آینده بسیاری از این بازی‌های کلیکی و کسب درآمد از آن‌ها امیدوار هستند. توسعه‌دهندگان نیز از این بستر برای جذب پایگاه کاربری گسترده بهره می‌برند و این که چنین تصور کنیم که شرکت در چنین بازی‌هایی صرفاً به سود بازیکنان تمام خواهد شد، یک تصور کاملاً اشتباه است. با این وجود، رشد بازی‌های کلیکی با 4 چالش اصلی در حوزه مقیاس‌پذیری، تقلب، توکنومیکس پایدار و حفظ بازیکن مواجه شده که در ادامه به بررسی هر یک از این چالش‌ها و موانع می‌پردازیم:

چالش مقیاس پذیری بازی‌های کلیکی

موفقیت و رشد یک بازی کلیکی تا حد قابل توجهی به مدیریت بار سرورها و مقیاس‌پذیری آن بستگی دارد. در واقع، پس از مشخص شدن سود مشارکت در خرید ارز دیجیتال و پتانسیل بالای رمزارزها در کسب درآمد، امروزه بسیاری از کاربران به دنبال مشارکت فعال در ایردراپ‌های ارز دیجیتال و دریافت رایگان رمزارزها هستند؛ به همین علت با مشهور شدن یک بازی کلیکی مثل بلوم، به یکباره تعداد کاربران فعال در آن چند برابر می‌شود. مدیریت این رشد آماری نیازمند داشتن یک زیرساخت قوی است که بتواند ترافیک بالای ایجاد شده را مدیریت کرده و تجربه یکپارچه را تضمین نماید. طبیعتاً مشکل در مقیاس‌پذیری موجب خرابی مکرر بازی خواهد شد و به شهرت بازی آسیب می‌رساند؛ چیزی که در Pixelverse به خوبی دیده شد!

برای حل چنین مشکلی می‌توان از راه‌حل‌های متعددی همچون زیرساخت‌های ابری، شاردینگ (Sharding)، بهینه‌سازی موتور بازی و پایگاه داده، Load Balancing و ساختارهای مقیاس‌بندی خودکار کمک گرفت.

مشکل تقلب در بازی‌های کلیکی

بازی1

تجربه نات کوین نشان داد که با استفاده از ربات‌های کلیکر و خودکار می‌توان بسیار بیشتر از زمان معمول که یک انسان عادی در حال ضربه به اسکرین گوشی است، امتیاز کسب کرد. طبیعتاً گسترش چنین روندی به ضرر بازیکنان واقعی خواهد بود و عدالت توزیع پاداش در بازی‌های کلیکی را زیرپا می‌گذارد. اختلال در روند عادلانه بازی می‌تواند اعتماد بازیکنان به بازی موردنظر را سلب کند و به همین علت است که در بسیاری از بازی‌های فعلی تلگرامی مثل نات پیکسل به صراحت ممنوعیت استفاده از اسکریپت‌ها و ربات‌های خودکار در قوانین بازی قید شده است.

اصولاً برای آن که تیم‌های توسعه‌دهنده بتوانند بر مشکل تقلب برخی کاربران سواستفاده‌گر فائق آیند، باید به سراغ استفاده از راه‌حل‌های مهمی همچون استفاده از ممیزی‌های امنیتی منظم، سرورهای تشخیص تقلب، تغییر وظایف بازی به شکل پویا، استفاده از مُهر زمانی و مواردی از این دست بروند.

چالش طراحی توکنومیکس پایدار در بازی‌های کلیکی

به یاد داشته باشید که برای موفقیت و توسعه پایدار یک بازی کلیکی، باید توکنومیک پایداری در میان باشد! ساختار ضعیف در اقتصاد بازی و توزیع توکن آن می‌تواند موجب لیست شدن بازی با قیمت بسیار کم، کاهش ارزش توکن بازی و در نهایت کاهش علاقه بازیکنان به بازی مورد نظر و فروپاشی اکوسیستم، شود. نمونه عملی این موضوع در همستر کامبت و ایکس امپایر دیده شد که از بین رفتن اعتماد کاربران به بازی موجب فروش سریع توکن‌ها و در نهایت سقوط آزاد قیمتی این دو توکن گردید.

یک بازی کلیکی قدرتمند باید عرضه و تقاضای متوازنی را در نظر بگیرد و از طرفی با استفاده از مکانیسم‌های کنترل کننده تورم مثل سوزاندن توکن تلاش کند تا قیمت توکن خود را بهبود بخشد. اگر دو عامل یاد شده به درستی در توکنومیک ایردراپ یک بازی کلیکی رعایت نشده باشد، مطمئناً بی‌ثباتی اولین نتیجه این نابسامانی و افت شدید کاربران فعال خواهد بود.

چالش حفظ بازیکن در بازی‌های کلیکی

بیایید نگاهی به وضعیت نات کوین پس از ایردارپ آن بیندازیم؛ این بازی تلگرامی همچنان با ایجاد استخرهای ماین نات کوین و همچنین معرفی بازی‌های مختلف مثل نات پبکسل، کامیونیتی خود را زنده نگه داشته است و همین حفظ بازیکن است که تضمین کننده طول عمر و موفقیت یک بازی کلیکی است. در واقع برای آن که یک بازی کلیکی موفق شود لازم است تیم توسعه‌دهنده برنامه‌ای در نظر بگیرند که مشوق بازیکنان برای مشارکت منظم و مستمر در بازی باشد. عواملی مثل گیم پلی تکراری، عدم دریافت پاداش قابل توجه در ازای تلاش‌ها و تعامل اجتماعی پایین پروژه با کاربران می‌تواند موجب از دست رفتن بخش اعظمی از بازیکنان شود.

اصولاً کارشناسان برای رفع این چالش نیز راه‌حل‌های جالبی مثل طراحی رویدادها و چالش‌های فصلی، تعامل مستقیم با کاربران و دریافت بازخورد، به‌روزرسانی منظم محتوا و ارائه پاداش‌های معنادار را پیشنهاد داده‌اند که متاسفانه این راه‌حل‌ها در بسیاری از بازی‌های کلیکی فعلی رعایت نشده و همین موضوع رشد اینگونه خاص از بازی‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است.

بازی‌های کلیکی؛ در سراشیبی سقوط یا در حال اوج‌گیری؟!

بازی2

گفته شد که در حال حاضر بازی‌های کلیکی به دلیل آن که نتوانسته‌اند انتظارات کاربران را در پاداش‌دهی برآورده سازند، در مرکز انتقادات شدید قرار گرفته‌اند. هرچند که بنظر می‌رسد با روی کار آمدن چند نمونه موفق دیگر از بازی‌های کلیکی که عملکردی شبیه به نات کوین و داگز در پاداش‌دهی داشته باشند، این انتقادات فروکش خواهد کرد؛ اما آنچه مشخص است اینکه فعلاً بازی‌های کلیکی با چندین چالش و مانع مواجه شده‌اند و تا زمانی که نتوانند این موانع را برطرف سازند، نقش بسیار کمرنگی در دنیای کریپتو ایفا خواهند کرد. ناگفته نماند که مطالب فوق همگی برداشتی از مطالبی بود که در بلاگ صرافی کیف پول من پیرامون موانع رشد بازی‌های کلیکی مطرح شده بود و اگر به دنبال آن هستید که اخبار داغ و دست اول دنیای کریپتو را به زبان فارسی و همراه با تحلیل کارشناسانه مطالعه کنید، سر زدن به وب‌سایت صرافی کیف پول من به آدرس www.kifpool.me همان چیزی است که به دنبال آن هستید.همچنین میتوانید با مراجعه به صفحه خرید و فروش اقدام به خرید نات کوین و داگز نمایید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار